Buurt
Geschiedenis
Restaurants
Winkels
Voorzieningen
|
Historie Oostelijk Havengebied: 140 ha land, 160 ha water
Het Oostelijk Havengebied werd aangelegd tussen 1876 en 1927, omdat het
IJ - de oudste haven van Amsterdam - onbereikbaar werd voor grote schepen
door de bouw van het Centraal Station. Om kades te krijgen met een zo
groot mogelijke lengte werden smalle langgerekte eilanden aangelegd.
Een beetje tragisch was, dat door de steeds groter wordende schepen en
toenemend
container- en bulkvervoer, ook de havens in het Oostelijk Havengebied
te klein en ondiep werden. Daarom werden nieuwe havens aangelegd in het
Westelijk Havengebied, waarna de oostelijke havens in verval raakten.
Vele vemen en pakhuizen zijn vervolgens gesloopt, maar gelukkig kon
voor een deel van hiervan een nieuwe functie gevonden worden. Hieronder
een
aantal voorbeelden aan de Oostelijke Handelskade, van West naar Oost:
- Cacaopakhuis Azië uit 1883, dat in 1998 werd verbouwd tot Pakhuis
Amsterdam van het Nederlands Interieur Collectief, dat er een Dutch
Design Centre voor meubelen heeft gevestigd.
- Pakhuis Wilhelmina, een 100-meter lange gevel uit 1892, wordt verbouwd
tot broedplaats en mix van kunstenaars en commerciële bedrijven.
- Pakhuis Australie, in 1893 ontworpen voor het Blauwhoedenveem door
de architecten G. van Arkel en H. Moen, wordt verbouwd tot woningen.
- Pakhuis De Zwijger wordt vermoedelijk een cultureel centrum. De verkeersweg
die de Oostelijke Handelskade via de Jan Schaeferburg - verbindt met
de kop van het Java-eiland, is dwars door dit pakhuis aangelegd.
- Havencentrale (1885) van de architecten B. De Greef en W. Springer,
in 1899 uitgebreid en omgebouwd tot electrische centrale voor de levering
van stoom aan hijskranen. In 2001 verbouwd tot restaurant, theater en
nachtclub Panama.
- Lloyd Hotel (1918) van architect Evert Breman, gebouwd als tijdelijke
huisvesting van landverhuizers die met treinen uit landen als Polen,
Roemenië, Servië en Hongarije in Amsterdam aankwamen, om per
schip van de Koninklijke Hollandsche Lloyd naar Zuid- en Midden-Amerika
te varen. Het wordt verbouwd tot hotel voor kunstenaars en kunstminnaars.
- Koffie- en cacaoloods Brazilië (1915) van de toenmalige Koninklijke
Hollandsche Lloyd, werd in 1998 herbouwd tot hèt winkelcentrum
van het Oostelijk Havengebied.

Deze informatie
is overgenomen uit de website van de gemeente Amsterdam
Meer over het oostelijk havengebied:http://www.oostelijkhavengebied.nl

Voor foto's en nog veel meer actueel en historische materiaal:
zie het gemeentearchief
|
|