VvE mY-side II
Veemkade 1000-1104
Amsterdam
  Home | Buurt | Gebouw | Bestuur | Leden  

Buurt
Geschiedenis
Restaurants
Winkels
Voorzieningen

Historie Oostelijk Havengebied: 140 ha land, 160 ha water

Het Oostelijk Havengebied werd aangelegd tussen 1876 en 1927, omdat het IJ - de oudste haven van Amsterdam - onbereikbaar werd voor grote schepen door de bouw van het Centraal Station. Om kades te krijgen met een zo groot mogelijke lengte werden smalle langgerekte eilanden aangelegd. Een beetje tragisch was, dat door de steeds groter wordende schepen en toenemend container- en bulkvervoer, ook de havens in het Oostelijk Havengebied te klein en ondiep werden. Daarom werden nieuwe havens aangelegd in het Westelijk Havengebied, waarna de oostelijke havens in verval raakten. Vele vemen en pakhuizen zijn vervolgens gesloopt, maar gelukkig kon voor een deel van hiervan een nieuwe functie gevonden worden. Hieronder een aantal voorbeelden aan de Oostelijke Handelskade, van West naar Oost:

  

  • Cacaopakhuis Azië uit 1883, dat in 1998 werd verbouwd tot Pakhuis Amsterdam van het Nederlands Interieur Collectief, dat er een Dutch Design Centre voor meubelen heeft gevestigd.
  • Pakhuis Wilhelmina, een 100-meter lange gevel uit 1892, wordt verbouwd tot broedplaats en mix van kunstenaars en commerciële bedrijven.
  • Pakhuis Australie, in 1893 ontworpen voor het Blauwhoedenveem door de architecten G. van Arkel en H. Moen, wordt verbouwd tot woningen.
  • Pakhuis De Zwijger wordt vermoedelijk een cultureel centrum. De verkeersweg die de Oostelijke Handelskade via de Jan Schaeferburg - verbindt met de kop van het Java-eiland, is dwars door dit pakhuis aangelegd.
  • Havencentrale (1885) van de architecten B. De Greef en W. Springer, in 1899 uitgebreid en omgebouwd tot electrische centrale voor de levering van stoom aan hijskranen. In 2001 verbouwd tot restaurant, theater en nachtclub Panama.
  • Lloyd Hotel (1918) van architect Evert Breman, gebouwd als tijdelijke huisvesting van landverhuizers die met treinen uit landen als Polen, Roemenië, Servië en Hongarije in Amsterdam aankwamen, om per schip van de Koninklijke Hollandsche Lloyd naar Zuid- en Midden-Amerika te varen. Het wordt verbouwd tot hotel voor kunstenaars en kunstminnaars.
  • Koffie- en cacaoloods Brazilië (1915) van de toenmalige Koninklijke Hollandsche Lloyd, werd in 1998 herbouwd tot hèt winkelcentrum van het Oostelijk Havengebied.

Deze informatie is overgenomen uit de website van de gemeente Amsterdam
Meer over het oostelijk havengebied:http://www.oostelijkhavengebied.nl

Voor foto's en nog veel meer actueel en historische materiaal: zie het gemeentearchief